diumenge, 6 de març del 2011

Cloenda del cicle de taules rodones "Construïm el programa de L'Altraveu"


"Participació, cultura, educació i joventut" és la xerrada amb què L'Altraveu tanca el seu cicle de taules rodones per construir el programa de cara a les eleccions de maig. Una trentena de persones van aplegar-se ahir a la sala de l'auditori Miquel Pont per parlar de la importància d'aquests temes al municipi.

Bet Tena va conduir les ponències i el posterior debat i Xavier Bella va fer un resum de les iniciatives que l'agrupació ha fet en aquest sentit. Va destacar que el projecte de L'Altraveu ja és participatiu en essència; un col·lectiu de ciutadans provinents de diferents entitats que decideixen organitzar-se per construir una expressió sociopolítica; L'Altraveu. També va voler destacar l'afany de fer "participació" dels altres partits polítics quan s'apropen eleccions tot i votar en contra de totes les mocions d'obertura de l'ajuntament i el ple que l'agrupació ha reivindicat al llarg d'aquests quatre anys. Bella també va fer un repàs pels diferents consells d'Educació i Cultura on s'han fet propostes i destacava la naturalesa informativa però poc dialogant per part del consistori.

Albert Díez, mestre de l'escola pública i membre de les Candidatures Alternatives del Vallès, va donar 4 eixos sobre els quals l'educació a nivell municipal hauria d'estructurar-se: participació (fomentar espais de trobada i de debat de la comunitat educativa), defensa dels serveis públics a l'escola (menjador, neteja, consergeria), responsabilitat i eficiència en la coordinació entre regidoria i centres; i perspectiva comunitària (centres oberts, múltiples usos d'aquests, promoció de l'intercanvi entre les escoles i instituts de la localitat, espais de criança).

Llorenç Genescà, especialista en participació i gestió cultural,  va destacar que per assolir consens entre la ciutadania i l'ajuntament la clau és la voluntat per part de l'administració, així com la fermesa del ciutadà a l'hora de reivindicar el seu dret a decidir. Així doncs, "poder", "voler" i "saber" són claus perquè es doni un debat real. Genescà va posar de relleu les mancances en algunes iniciatives participatives que s'han fet des de l'ajuntament i va destacar que la participació "no es fa d'avui per demà".Així mateix va voler destacar la potència del teixit associatiu del poble i la seva capacitat per incidir en la vida quotidiana del municipi tot aportant idees per treballar de cara al futur.
Va destacar que el ciutadà crític es forja a l'escola i a casa i que l'ajuntament també pot acompanyar a l'hora de formar futurs castellarencs/ques.

David Brunet, especialista en polítiques de joventuts i redactor del Pla Local de Joventut de Castellar, va parlar del canvi de perfil en el jove que ha anat fent-se al llarg dels últims trenta anys. Actualment, el jove no segueix un camí linial (feina per a tota la vida, parella per a tota la vida, pis per a tota la vida) sinó que la seva trajectòria vital és molt més oberta. Tot i així, el que no ha canviat és que el punt de partida des del qual inicia la seva vida com a jove pot condicionar molt el seu futur. Per a això, l'ajuntament ha d'engegar polítiques de joventut des d'habitatge, mobilitat, educació per fer possible que tots els joves, independentment de la seva posició social, pugui tenir les mateixes oportunitats que qualsevol altre.Fins i tot, que qualsevol altre adut, ja que com apuntava Brunet, existeix discriminació per raó d'edat i de gènere.

El debat posterior va servir per fer un intercanvi de visions i experiències per part del públic assistent.
Tena va emplaçar a l'assistència a les futures paradetes que L'Altraveu organtzarà al carrer properament, així com al 26 de març quan L'Altraveu presentarà les conclusions del programa participatiu.



1 comentari:

Ernest ha dit...

Esteu fent una feina molt seriosa.Felicitats!