divendres, 25 de gener del 2013

El Quart Cinturó ha caducat: Una nova oportunitat per repensar la mobilitat que volem

Enllaç de l'estudi informatiu de la B-124 amb el Quart Cinturó.
En vermell proposta de connexió amb la Ronda Nord (C-58) que
suposaria menys impacte ambiental i menys despesa econòmica.
Com s’ha publicitat darrerament, el tram del quart cinturó entre Terrassa i La Roca queda arxivat.

Al llarg d’aquests 20 anys de lluita de la Campanya contra el Quart Cinturó, s’han posat sobre la taula molts arguments i alternatives més racionals que les del projecte, però des de l’administració mai s’han volgut escoltar, segurament pel molts interessos implicats.

Aquest tram del Quart Cinturó d’uns 30 km, travessava els vallesos pel Parc Agrari de Sabadell (Sant Julià-Mas Canals), del qual el bosc de Can Deu i Sant Julià en són uns dels seus centres simbòlics i culturals. Aquesta obra també afectava el parc forestal de Togores, a Castellar del Vallès, Sabadell, i Sentmenat, l'espai agrari de la Torre Marimon, a Caldes de Montbui, Palau-Solità i Plegamans, i Sentmenat, l'espai agrari de Santa Justa, a Canovelles, Lliçà d'Amunt i Santa Eulàlia de Ronçana i l'espai agrari de Llerona – Marata (a les Franqueses del Vallès) el més gran espai rural viu avui al Vallès.

A prop del nostre municipi, la connexió que es proposava per enllaçar des de la B-124 fins el Quart Cinturó (darrerament anomenat Ronda Vallès) passava pel Torrent de Colobrers.

El cost econòmic i ambiental d’aquesta infraestructura era molt elevat i no responia a les necessitats reals de la mobilitat del territori. Hi ha alternatives a la mobilitat que no generen aquests impactes i que opten per l'increment del transport públic, així com també d’una racionalització profunda de la xarxa vial.

Pel que fa a Castellar, és cert que l’aturada del projecte no permetrà la connexió de la B-124 a la C-58 tal com s’havia concebut amb la construcció del Quart Cinturó, però no és menys cert que aquesta connexió segueix sent possible i que el nou escenari que s’obre ens permet plantejar aquesta connexió de manera molt més acurada i adequada a les necessitats de Castellar, amb menys impacte a l’entorn i possiblement menys despesa pública, és a dir es podria resoldre abans i millor.