dimecres, 17 de setembre del 2014

Un curs per esquivar la llei Wert*


1.552.058 alumnes (xifra rècord) engeguen el curs 2014-2015 en escoles i instituts de Catalunya, però només uns quants, els de Primer, Tercer i Cinquè de Primària, ho faran d’acord amb la nova llei orgànica de millora de la qualitat educativa (LOMCE). L’ampli rebuig per part de la comunitat educativa ha fet que l’Administració catalana i els centres educatius cerquin fórmules per esquivar-la. A Castellar, vam viure diverses jornades reivindicatives que pretenien mostrar el rebuig davant d'aquesta llei: la vaga del sector de l'ensenyament (l'octubre), la concentració organitzada per Som escola en defensa d'una escola catalana, democràtica i laica (el desembre) i en acabar el curs, l'aplec de l'alumnat de totes les escoles de la vila en el marc de la iniciativa “Dóna la nota” que posava especial èmfasi en el fet que l'assignatura de música passa de ser obligatòria a optativa amb la reforma.

Alguna de les propostes de rebuig en l'àmbit català s'han englobat en la Xarxa d'Escoles Insubmises. Aquest col·lectiu s’ha compromès, a través d’un document aprovat pels consells escolars, a explorar vies per evitar els efectes de la reforma educativa. En aquest camí, la Federació d'Ampes de Catalunya (FAPAC) ha publicat un manual de resistència activa a la reforma. Segons els recomptes de la federació, a banda de la trentena de centres de la Xarxa n’hi ha més de 100 que han aprovat declaracions de rebuig a la LOMCE.

A més de tota aquesta resistència organitzada, la LOMCE topa amb un darrer mur a les aules: el docent. “Afortunadament, el professorat català és prou responsable com per no iniciar cap barbaritat antipedagògica; és una qüestió d’ètica professional”, valora Jaume Aguilar, president de la federació de moviments de renovació pedagògica.

En una primera acció del curs, la Xarxa ha fet una crida a iniciar les classes amb concentracions de famílies i mestres al davant de les escoles. Per donar mostra de que “el curs no comença amb normalitat”. “La LOMCE suposa un atac a l’escola catalana, democràtica, laica i erosiona la igualtat d’oportunitats”, sentencien.

* Adaptació de Rodríguez, Pau. “Un curs per esquivar la llei Wert”. El Diari de l'Educació. 15/09/2014 http://diarieducacio.cat/un-curs-per-esquivar-la-llei-wert/