divendres, 4 d’abril del 2008

Les C.A.V. per un nou model de mobilitat

Representants de nou municipis del Vallès, entre ells L’Altraveu de Castellar, elaboren una proposta alternativa de mobilitat per al Vallès.

La proposta va sortir d'una jornada de treball de les Candidatures Alternatives del Vallès que van concórrer coalligades a les últimes eleccions municipals obtenint 14 regidors i un Conseller Comarcal. La jornada, celebrada el passat 29 de març a Ripollet i a la qual hi van assistir membres de l’Altraveu, representa la culminació d'uns mesos d'estudi i debat de l’actual model de mobilitat i infrastructures, i un recull de les propostes concretes a defensar de forma conjunta.
A la jornada Maties Serracant, geògraf i membre de l’ADENC, va desglossar l’actual model de transport i mobilitat existent al Vallès, així com els seus dèficits i perills. També va realitzar una descripció del Pla d'Infraestructures de Transport de Catalunya (PITC) i el Pla Director d'Infraestructures de la RMB que en els propers anys podrien transformar la fesomia del Vallès. Serracant també va exposar una proposta global de mobilitat per a la comarca en termes de sostenibilitat, respecte per l’entorn natural, serveis de caràcter col·lectiu i eficàcia.
Seguidament es van presentar les propostes locals en infrastructures per a cada un dels municipis, sobretot per al transport públic, però també es va mostrar l’oposició i denúncia a diversos projectes com els túnels a Collserola, el Quart Cinturó, el Vial Cornisa o l’anomenada Via Interpolar.

Els diferents ponents van coincidir en la reivindicació de la supressió dels peatges existents, generadors de col·lapses viaris, i en la defensa del model de transport públic front al model de desenvolupament d’infrastructures que només afavoreix el transport privat. En aquest sentit, els portaveus de les candidatures de Sabadell, Cerdanyola, Ripollet, Rubí, Castellar, Barberà del Vallès i Badia van explicar cas a cas els dèficits de serveis de transport d’aquestes localitats i com els afectaran de manera negativa la construcció de les noves infrastructures vials projectades per l’administració.

També es va comptar amb una explicació de la proposta del TramVallès, una alternativa de tramvia que recorreria diferents poblacions del Vallès, actualment mal comunicades, i que relligaria les diferents línies de transport ferroviari de la comarca.

La jornada va comptar amb el triple interès de servir al mateix temps per la reflexió, per la posada en marxa d’un acord comú respecte a la mobilitat a la comarca, i per l’extraordinari valor que comporta el coneixement mutu entre les diferents candidatures alternatives del Vallès que han anat en augment en els darrers anys, com ho mostra l’aparició de l’Altraveu a la nostra localitat.
Per finalitzar es va realitzar una discussió del document base elaborat durant els darrers mesos a partir de les diferents propostes locals. El document definitiu aprovat durant la jornada, que durant les properes setmanes es presentarà a les diferents localitats una vegada tingui un redactat definitiu, presenta les següents línies generals:
· Garantir la preservació, la integritat i la millora dels espais naturals, com a salvaguarda de futur i de qualitat de vida per a tothom.
· Contenir l’oferta viària al conjunt vallesà, de manera que els increments de demanda futurs siguin absorbits pels transports col·lectius.
· Optimitzar i millorar la xarxa viària existent, a partir del respecte al medi i la seva adaptació al territori, incorporant com a objectiu la millora de la seguretat viària.
· Potenciar la xarxa ferroviària vallesana, per tal que el ferrocarril esdevingui l’element clau dels transports col·lectius, complimentat a través d’una xarxa de tramvies.
· Plantejar una planificació integral de la mobilitat, tenint en compte que el diferents mitjans de mobilitat i els altres usos de l’espai públic s’han de gestionar i planificar de forma conjunta i integrada.
· Rebutjar aquelles infraestructures que no siguin compatibles amb la preservació del rodal i que perpetuin el model de mobilitat actual, com ara el Quart cinturó (cínicament rebatejat com a Ronda Vallès), la Ronda Est, la Interpolar Sud, els Vials de Cornisa o el Túnel d’Horta. Prioritzar les comunicacions entre els diferents nuclis del Vallès, abans que amb la metrópoli barcelonina.
· Recuperar la gestió pública dels transports col·lectius, convençuts que és la millor forma de gestió, que garanteix el servei públic que han de donar.
L’Altraveu. www.laltraveu.org